Dajme to spolu!

Individuálny tréning vo futbale? Prečo? Ako?

Share

Futbal je kolektívny šport a výkon tímu v zápase je akýmsi súčtom výkonov jednotlivcov v tíme, ktorí sú v základnej 11, ale aj všetkýchi tých, ktorí sú zapojení v tréningovom procese počas týždňa. Od začiatku blogu dalsomto.sk som sa tešil, kedy použijem nasledujúcu vetu a dnes nastal ten deň: “Reťaz je len taká silná, ako jej najslabší článok.”

K tomu, aby si tým článkom reťaze nebol práve ty, ti pomôže individuálny tréning. Ba čo viac, keď budeš svedomito pracovať, môžeš sa stať tým najsilnejším článkom. Myslím, že netreba dodávať, o aké články na reťazi je vo futbale záujem.

Buď si hráčom klubu, ktorý hráčom poskytuje profesionálny režim, to znamená 6-7 tréningov týždenne, alebo si v klube (ako som bol trebárs ja, keď som mal 20 rokov), kde sme trénovali 3-4 krát týždenne. V oboch variantoch treba individuálny tréning uchopiť inak.

1. Profi režim – na individuálny tréning nie je veľa priestoru. Tréningov počas týždňa je však veľa a väčšina trénerov ti dá 1-2 krát do týždňa priestor v určitej časti tréningu na výber, na čom by si chcel pracovať. V prípade, že nie, ostaň 10-15 minút po tréningu a sústreď sa hlavne na kvalitu prevedenia, aby si bol na druhý deň fresh. Podrobne o tom, ako vyzerá týždenný režim profíka, som sa vypísal TU – Týždeň, profesionálneho futbalistu

Ďalej: veľmi podceňovaná je regenerácia a kompenzačné cvičenia. Čo to má spoločné s individuálnym tréningom? Čím lepšie zregeneruješ, tým lepšie budeš pripravený na ďalší deň a tvoj tréning bude kvalitnejší. A keďže je tvoj tréningový proces kvalitnejší, je veľmi pravdepodobné, že tým zlepšíš aj svoj výkon v zápase, čo je cieľový bod tohto celého. Ako vyzerá môj zápasový deň?

Z vlastnej skúsenosti odporúčam, aby ste dva dni do zápasu nič intenzívne navyše nerobili. Únava sa neprejaví hneď a keď to vo štvrtok preženieš, tak v sobotu budeš v 60 minúte ťahať jazyk po zemi. Ja osobne robím vo štvrtok a piatok po tréningoch už len trochu strečingu, foam roller a dávam si studenú vodu po tréningu na pár minút. To mi úplne stačí.

2. Amatérsky režim – vytvoriť si profi režim v amatérskom klube je ľahšie, ako by sa mohlo zdať. V zákutiach stránky dalsomto.sk som toho o konkrétnom režime v profi kluboch popísal už kadečo. Dokonca si dovolím povedať, že keď chceš na sebe pracovať, tak ti môže 6 mesiacov v takomto klube veľmi pomôcť, pretože budeš mať dostatok času a priestoru pracovať na odstraňovaní svojich nedostatkov a zlepšovaní svojich predností. Hovorím z vlastnej skúsenosti. Navyše; až vtedy, keď ťa nikto nenúti do tréningu, zistíš, či vlastne máš ten futbal rád a chceš na sebe pracovať.

Tréningový proces

 

Na čom pracovať?

Činnosti by som rozdelil na univerzálne a špeciálne, vzhľadom na pozíciu, na ktorej hráš.

Základ futbalu je prihrávka a prebratie lopty. Je to tá najzákladnejšia vec, ktorá sa dá zlepšiť len tak, že ju budeš robiť stále dokola. V hernom tréningu sa stretneš s loptou možno stokrát, čo by bolo veľmi optimistické číslo. Ja, ako stopér mám za 90’ v zápase 50-60 kontaktov s loptou. Viac majú len strední záložníci. Keď ostaneš po tréningu a budeš si prihrávať so spoluhráčom alebo o stenu, tak za 15 minút môžeš mať 300-500 prihrávok. Chápete, čo myslím? V priebehu 15 minút môžeš mať viac kontaktov s loptou ako v troch zápasoch.

Takto by sme mohli ísť ďalej. V zápase mám 15 a viac hlavičkových súbojov. Za 15 minút môžem tých súbojov absolvovať 50.

Priemerne v zápase dám 7-10 dlhých prihrávok. Za 15 minút ich môžem dať 40.

originálny darček

vytvor si futbalové chrániče podľa svojich predstáv

Špecializuj sa

V individuálnom tréningu ber ohľad na to, aký si typ hráča a akú pozíciu hráš. Skús rozpoznať kľúčové body svojej pozície a týmto činnostiam sa venuj. Ja, ako stopér, nebudem trénovať, ako obísť hráča 1 na 1. a brankár nebude trénovať zakončenie, pretože sa do takej situácie nikdy v zápase nedostaneme. Samozrejme, nikto ti to nezakáže, ale tú energiu a tréningový čas môžeš využiť efektívnejšie, na činnosti, ktoré zlepšia tvoj výkon v zápase.

V zápase a tréningu zbieraš skúsenosti, vnímaš hru a v individuálnom tréningu pracuješ na driloch, ktoré zlepšíš len tým, že ich budeš robiť čo najviac, ale hlavne kvalitne. Asi ste už počuli vetu o Michaelovi Jordanovi, ako minul 10 000 striel. Koľko asi minul Marek Hamšík, aby sa stal historicky najlepším strelcom Neapolu? Koľko gólov dostal Martin Dúbravka na svojej ceste, kým sa stal oporou Newcastlu United?

Idnividuálnym tréningom zmaximalizuješ tréningový čas. Ty sám máš možnosť rozhodnúť, na čom chceš pracovať a ty sám sa rozhodneš kedy. Je to tréning o tebe, pre teba. Je fajn, nájsť si niekoho, kto chce tiež na sebe pracovať, aby ste si navzájom mohli s niektorými cvičeniami pomôcť a motivovať sa.

Tím Dukla Banská Bystrica

Ak bol pre teba článok hodnotný alebo si sa dozvedel niečo nové, zdieľaj ho na sociálnych sieťach. Ďakujem.

Podsty

Komentáre

Comments are closed.