Ako sa vysporiadať so zranením?

Share

Vyrovnávanie sa so stresom zo zranenia si vyžaduje ako fyzickú, tak i psychickú odolnosť. Liečba športových zranení je zväčša zameraná na fyzickú stránku, no netreba zabúdať ani na implikáciu metód športovej psychológie pre prevenciu mentálneho a emocionálneho zdravia.

Atléti reagujú na zranenia širokou škálou emócii, ktoré môžu obsahovať odmietnutie, hnev, smútok a dokonca i depresiu. Zranenie často športovcovi pripadá nefér. Tieto pocity sú však reálne a je dôležité posunúť sa od tých negatívnych smerom k hľadaniu pozitív. V mnohých prípadoch športovcom pomáha, keď zvládnu zranenie s pôvabom a gráciou, čo môže viesť k vyššiemu sústredeniu, reziliencii a flexibilite. Tu je niekoľko stratégií športovej psychológie, ktoré sú užitočné pri snahe zrýchliť liečbu zranenia. 

pastedGraphic.png

1. Učte sa

Nepríjemné zranenie môže mať ďalekosiahle následky. V prípade futbalistov ovplyvní nielen hráča, ale aj tím, fanúšikov či samotné stávkovanie na futbal. Naučte sa preto o svojom zranení všetko potrebné. Aká je liečba, prevencia, doba rekonvalescencie. Svojho doktora sa spýtajte, aká je vaša diagnóza, ako dlho bude trvať liečba, aký je účel liečebných prostriedkov, ktoré dostávate; čo by ste počas liečby mali očakávať; aké alternatívne tréningy môžete vykonávať a aké sú varovné signály, že sa stav zhoršuje. Porozumenie tomu, aké máte zranenie s vedomím toho, čo počas jeho liečby príde, pomáha odbúrať úzkosť a získavať dojem kontroly. 

2. Prijmite za zranenie zodpovednosť

Nejde o to, aby ste si povedali, že zranenie je vaša vina. Znamená to, že je potrebné zmeniť nastavenie mysle. Namiesto toho, aby ste sa sústredili na výkon v čase zranení musíte akceptovať, že sa vám úraz stal a že ste ten jediný, kto sa môže plne sústrediť na výsledok, ktorý z liečby vyplynie. 

3. Pozitivita

Aby ste sa vyliečili čo najrýchlejšie, musíte rešpektovať všetky pokyny doktora či trénera. Dôležité je však monitorovať aj vlastné vnútorné dialógy. Aby ste s rekonvalescencie vyšli s čo najlepším výsledkom, musíte sa snažiť udržať si pozitívne nastavenie. Sústreďte sa na to, čo musíte urobiť namiesto toho, čo robiť nemôžete. 

4. Použite hlavu na liečbu tela

Početné výskumy ukazujú, že je možné zrýchliť proces liečby využívaním špeciálnych mentálnych funkcií a techník ako predstavivosť alebo autohypnóza. Tieto techniky sú využívané na vytváranie predstáv súvisiacich s vytúženým stavom, vďaka ktorým sa tento stav môže skutočne dostaviť o niečo rýchlejšie. 

5. Prijmite podporu

Častou reakciou na zranenie je izolácia samého seba od trénera, spoluhráčov, priateľov či rodiny. Je však esenciálne zostať s nimi v kontakte počas liečby. Sú to ľudia, ktorí si vypočujú vaše pocity a potreby a dodajú vám silu. Už len vedomie toho, že v tom nie ste sám alebo sama môže byť ohromnou pomocou. 

Komentáre

Comments are closed.