Týždeň profesionálneho futbalistu IV.

Share

Čaute. Chvíľu bolo ticho, ale dnes je tu konečne pokračovanie článku týždeň profesionálneho futbalistu III. Poviem vám o výživových doplnkoch, s ktorými som sa vo futbale stretol a taktiež aj ktoré momentálne používam a samozrejme aj pár info zo zákulisa. Je proteín dobrý? Je lepší pretrénovaný alebo nedotrénovaný hráč? Zaslúži si Ronaldo peniaze, ktoré zarába? 

Štvrtok ráno

Je štvrtok ráno. Včera bol dvojfázový tréning, o ktorom ste si mohli prečítať v článku týždeň profesionálneho futbalistu III. – odkaz. Počas sezóny záleží veľa od trénera a od hráčov ako sa cítia fyzicky. Ak bol cez víkend náročný zápas, môže byť len jeden tréning. Taktiež s jedným trénerom sme štvrtky fungovali na báze, že poobedňajší tréning bol dobrovoľný. Kto sa na to cítil trénoval a kto nie, jednoducho išiel po obede domov. Ísť domov, ale neznamená, že sa niekomu nechce trénovať alebo by nechcel pracovať na sebe a už vôbec to neznamená to, že tréner si dá čiarku, že kto sa mu “vykašľal” na tréning.

Iný šport

V profesionálnom futbale je to snáď iný šport aký hráte, keď máte 17-18 rokov. Životnosť trénerov v kluboch je veľmi krátka. Tlak na výsledky je neporovnateľný s mládežníckym futbalom. Tréner si jednoducho nemôže dovoliť nepočúvať hráčov. Často sa stane, že je toho fakt veľa, nálada na bode mrazu. V takých prípadoch príde kapitán za trénerom a ak tréner odsúhlasí, tak sa namiesto poobedného tréningu povedzme spraví grilovačka alebo nejaká iná forma team-buildingu. Jednoducho najdôležitejší zo siedmich dní v týždni je ten deň, kedy je zápas a tomu sa všetko podriaďuje. Možno v tom týždni toľko nenatrénuješ, ale niekedy je aj zdanlivý krok dozadu krokom vpred.

Niekedy je aj zdanlivý krok dozadu krokom vpred.

Aj ja osobne, keď som cítil, že som mal toho skutočne dosť, tak som zašiel za trénerom a povedal mu že povedzme dnes potrebujem trochu zvoľniť. Čo som nečakal, že nikdy som na to nemal od trénera negatívnu reakciu. Tréneri chcú spätnú väzbu, dokonca ju potrebujú. Nie je priestor hrať hrdinu v tréningu, každý toho má sem-tam až až. Jeden-dva dni zvoľníš a znovu pôjdeš naplno, nič na tom nie je a nie je hanba povedať som unavený. 

Kvalita vs. kvantita

Zbytočne spravíš cez týždeň tisíc prihrávok a dvesto šprintov, ak si v zápase vyšťavený. Je to taký začarovaný kruh. Kľúč progresu je focus na každú jednu činnosť počas tréningu a teda zamerať sa na kvalitu. Radšej spraviť 10 prihrávok precízne ako 100 odfláknuť. Samozrejme ak už v 55. minúte vyzeráš, že každým ďalším krokom si bližšie ku kolapsu, potom ti nič iné ako kvantita a teda behať od rána do večera nepomôže.

Ak si si dal za cieľ zabehnúť 100 kilometrov, tak nesleduj len vzdialenosť koľko si odbehol alebo natrénoval. Ak to tento týždeň nejde, odbehni len 50 a rozmýšlaj prečo si nevládal dať 100. Ak to viackrát za sebou prepáliš, tak v zápase sa to odrazí na tvojich výkonoch a postupne ti tréner dopraje čas na premýšľanie, lebo ťa posadí na lavičku a to je presne to, čo nechceme. Všetci chceme pravidelne hrať, pretože len celý týždeň trénovať a potom nehrať to je trest a nie odmena. Navyše zápas je ostrý test tvojho tréningu. Ako inak sa otestuješ, ak nie v zápase? 

Vzťah hráč – tréner

Poviem príklad. Mal som spoluhráča, ktorý mal veľmi dobrý vzťah s trénerom. Jeden deň zavolal, že sa necíti dobre a leží doma v teplotách. Dostal voľno a na druhý deň sa to zopakovalo. Trénerovi sa to nezdalo, tak išiel za nim do bytu, aby sa pozrel ako na tom je. Keď prišiel, mal pri sebe partiu kamarátov, hrali fifu a popíjali. Chalan bol veľmi blízko vyhadzovu z klubu, ale nejak ich presvedčil, aby mu dali druhú šancu. Okamžite však stratil miesto v základnej zostave a v najbližších 6 zápasoch odohral 15 minút. 

Ako som už spomínal v predchádzajúcich článkoch hráči, ktorí už majú niečo odohráte často vynechajú aj dva tréningy v týždni, keď cítia, že niečo nie je v poriadku. Tréner s tým nemá žiadny problém, lebo vie, že vedia, čo potrebujú a nevymýšlajú si. Je to o dôvere a ak ju v tomto u trénera raz stratíš, je ťažké ju získať späť.

Úprimnosť

V tomto však treba byť veľmi úprimný k sebe, ak sa chceš zlepšovať. Ak si bol večer na párty, tak jasné, že na druhý deň budeš unavený, ale tréner ti to voľno dá, pretože nevie, čo si robil. Dôležité je, aby si si to vedel vyhodnotiť, z čoho je tá únava. Ak je to skutočne z tréningu, je na mieste trochu zvoľniť. Ak to nie je z tréningov, je na mieste zvoľniť niekde inde. Jednoduchšie to už vysvetliť neviem. 

Ak je to skutočne z tréningu, je na mieste trochu zvoľniť. Ak to nie je z tréningov, je na mieste zvoľniť niekde inde.

Ak, ale nevládzeš nemusí to byť len preto, že máš slabú kondičku alebo veľa trénuješ. Niektorí hráči na ihrisku doslova plytvajú energiou. Robia nábehy keď je to zbytočné, chodia do priestorov, kde nemajú čo robiť a tak ďalej. V tom prípade si možno stačí len pozrieť video zo zápasu a skúsiť vyhodnotiť momenty kedy treba zabrať a momenty, kde je priestor trochu si oddýchnuť. Robia to najväčší hráči a nie je to žiadna hanba, práve naopak. Tí najlepší sa od priemerných neodlišujú lepšou technikou alebo rýchlosťou. TOP hráči vedia spraviť precízne to, čo je potrebné a vedia to spraviť chaldnokrvne v správnom momente pred tisíckami ľudí týžďeň, čo týždeň.

TOP hráči vedia spraviť precízne to, čo je potrebné a vedia to spraviť chaldnokrvne v správnom momente pred tisíckami ľudí týžďeň, čo týždeň.

Prehnané platy

Vyššie spomínaným zručnostiam sa priblíži veľmi malé percento hráčov. Je to špička ľadovca a preto zarábajú možno z nášho pohľadu nereálne peniaze. Cristiano Ronaldo a spol prinášajú ľuďom, svojim klubom a firmám, ktoré vďaka ním profitujú, nevyčísliteľnú hodnotu a z profitu, ktorý prinášajú dostávajú späť len malý zlomok v podobe výplatnej pásky. Takže otázka znie: zaslúžia si futbalisti milióny, ktoré zarábajú? Áno. Každý jeden cent.

Z našich hráčov je v tomto majster Marek Hamšík. Vie kedy má nahrať, vie kedy má loptu podržať, vie kedy má dať krátku prihrávku. Cíti hru a dáva tam kúsok seba. Na svete nenájdete veľa hráčov, ktorí to vedia robiť na top úrovni podobne ako on. Navyše keď je na dostrel nemá problém dať gól pravačkou, ľavačkou. Skutočne komplexný hráč, ktorý je tým správnym vzorom aj v osobnom živote. Ak by som si mal tipnúť, kto bude jeho nasledovník, tipnem Stana Lobotku.

Doping vo futbale

Futbal je trochu odlišný od športov a v kluboch a na úrovni, ktorej som hral som sa nikdy nestretol s dopingom za účelom zvyšovania výkonosti. Skôr dopingové prehrešky vyplývali z rôznych foriem “odreagovaní sa” po zápase.  Experimentovanie s dopingovými látkami akéhokoľvek charakteru môže mať fatálne následky a nemôže priniesť nič prospešné. O tom, že náhoda je blbec sa presvedčíte v prvom príbehu, ktorého som bol svedkom, jednalo sa o jedného z mojich spoluhráčov. Viac sa dočítate v tomto článku – Doping vs. šport.

Doplnky stravy

Vo futbale a v podstate akomkoľvek športe na profesionálnej úrovni vystavujete telo záťaži, na ktorú zrejme nie je stavané. Preto je dôležité podať mu pomocnú ruku na fyzickej úrovni v podobe kompenzačných cvičení, o ktorých som už písal v článku – Týždeň profi futbalistu a taktiež si môžete pomôcť určitými doplnkami stravy.

Napíšem vám, ktoré som používal alebo používam ja. Je to čisto moja skúsenosť a určite som vyskúšal len zlomok produktov na trhu. Čo som si však všimol je, že to koľko daný produkt stojí, ani zďaleka nehovorí o jeho kvalite a taktiež je veľa športovcov, ktorí propagujú určitú značku, ale do ich proteínovej tyčinky sa zahryznú akurát tak, pri natáčaní reklamného šotu, no v priebehu týždňa používajú iné produkty. Čistý biznis. Najlepšie teda je si to odskúšať na sebe alebo dať na radu niekoho, kto si to vyskúšal, ale nemá za to žiadne peniaze. Nekupuj niečo len podľa toho, kto je tvárou reklamnej kampane.

Futbal?

Otázku aké výživové doplnky sú pre futbalistu vhodné som sa opýtal ľudí a googlu snáď miliónkrát. Ani raz som však nedostal rovnakú odpoveď. Od futbalu si na chvíľu odmyslime loptu a pozrime sa na pohyby a intenzitu. Čo? Kedy? Ako? Skúsim to vyslvetliť tak jednoducho po lopate, lebo inak neviem…na akademickej pôde som dieru do sveta nespravil:) 

Proteín

Keď sa povie proteín, mnoho ľudí si hneď predstaví nabúchaných svlaovcov vo fitku. Môj oco mi povedal, že on pred spaním proteín radšej piť nebude, lebo ho budeme musieť ráno vystrihovať z pyžama :)) Väčšina ľudí v strave nemá dostatok proteínov. Vďaka nim, sa telo lepšie zotaví po záťaži a svalstvo sa skvalitní. To, že vás zrazu z proteínu nafúkne je mýtus č.1.

Ako často? 

Keď som bol mladší, pil som proteín aspoň 3-4 krát týždenne buď po tréningu alebo pred spaním. Bol to klasický srvátkový proteín, ktorý je tvorený z mlieka. Časom som zistil, že mlieko sa už nekamaráti s mojim tráviacim systémom a teda tento proteín mi už zrejme spôsoboval viac škody ako osohu.

Nájsť proteín, ktorý nie je na mliečnej báze a zárovň nechutí horšie ako špenátový prívarok v školskej jedálni mi dalo poriadne zabrať. Ryžový proteín – verziu, ktorú som mal, by som neservíroval ani nepriateľovi. Konopný proteín – znie lákavo, je legálny(nie nedá sa fajčiť), ale skutočne nič horšie, čo sa týka chuti som asi vo svojom živote neskúsil. 

Metóda pokus-omyl pokračovala a hlavne to boli teda omyly. Po čase som narazil na vegánsky proteín od extrifitu a nedám naňho dopustiť. Je síce o niečo drahší, ako klasický srvátkový, ale ak sa chcete vyhnúť mlieku – laktóze, toto je to najlepšie, čo som našiel. Unikátne zloženie a aj chuť je celkom ok. Pijem ho 2-3 krát týždenne. Vždy po zápase a v týždni po ťažšom tréningu. 

BCAA

Na otázku, aký výživový doplnok je potrebný, boli najčastejšie spomenuté práve BCAA. Aminokyseliny, sú základnou stavebnou jednotkou bielkovín a teda aj svlaov. Rozlišujeme 22 druhov aminokyselín, ktoré sa delia na esenciálne(telo si ich NEdokáže vytvoriť samo) a nesenciálne(telo si ich vie vytvoriť).  Pod skratkou BCAA sa skrývajú aminokysleiny s rozvetveným reťazcom, presnejšie: Valín, Leucín a Izoleucín, ktoré tvoria až tretinu bielkovín v tele. Za najdôležitejšiu z tejto trojice sa považuje Leucín, ktorý sa v prípravkoch nachádza v najväčšom pomere 2:1:1

Vyskúšal som si tabletky, prášok a tekutú formu. Osobne preferujem vo forme prášku alebo tekutú formu, ktore si zriedite s vodou a tým pádom to telo oveľa rýchlejšie príjme. BCAA vo forme tabliet mi až tak nesadli a nejaký čas trvalo, kým sa tabletky rozložili a ak som si ich dál pred tréningom, cítil som ich ešte po rozcvičke a nebol to moc príjemný pocit.

BCAA z toho čo viem, by nám malo hlavne chrániť svalovú hmotu a pomáhať rýchlejšie regenerovať. Do 500 ml vody si pridám dávku(5g) a pijem to pred a počas tréningu. Jeden kondičný tréner mi veľmi odorúčal dať si ich po ťažkom tréningu aj pred spaním. Iný benefit ako to, že sa mi nedalo potom spať som v tom nenašiel, ale vyskúšaj, možno ti to pomôže. 🙂 Každopádne BCAA počas alebo pred tréningom sú veľmi osviežujúce a aj účinné.

Vitamín C

Vitamín C je veľmi dôležitý pre ľudské telo. Nezáleži na tom či športujete alebo nie. Na čo všetko pozitívne vplýva Vitamin C a jeho využitie je veľmi prehľadne zhrnuté v tomto článku https://www.zdravie.sk/clanok/129/vitamin-c

Za zmienku stojí fakt, že vitamín C si telo nedokáže uskladniť, to znmená, že ho treba denne stravou dopĺňať. Moja obľúbená forma vitamínu C sú šumivé tablety, ktoré rozpustím vo vode. Vždy sa teším po večeri na tento šumivý zázrak 🙂 Ako nám už zdravý rozum napovedá aj dobrého veľa škodí. Raz za mesiac si kúpim jedno balenie, ktoré obsahje 15-20 šumivých tabliet.

Ibalgin a ostatné painkillery

Niektorí spoluhráči tlmiče bolesti jedávali v podstate na raňajky. Útíšia bolesť a tým umožňujú dostať sa cez rôzne menšie zranenia v čase kedy nie je priestor na oddych. Je to však krátkodobé riešenie, ktoré si skôr či neskôr vypýta svoju daň, takže je potrebné s tým pracovať opatrne.

Kofeín

Cez zápas sa potrebujete sústrediť po dobu 90 minút, každý jeden moment. Strata koncentrácie na pár sekúnd vás môže stáť prehratý zápas. Niekedy sme si pred zápasom dávali kofeínové tabletky, ale potom som sa im začal vyhýbať, lebo som z nich mal ešte o tretej ráno oči ako vyplašená veverička. Určite to teda nebolo zdravé pre telo, ale niekedy ti to nedá a chceš potlačiť v rámci možností svoj limit. V tej dobe som zbieral prvé skúsenosti vo Fortuna lige. Rio Ferdinand pred zápasom pil redbull a kávu, čo môže byť pre dospelého človeka fajn, ale pre “tínedžera” to môže byť zbytočne veľká dávka. Kávu mám aj ja rád, ale v poslednom čase si dám radšej NOCCO BCAA drink, ktorý obsahuje kofeín. Nikdy nie však pred tréningom alebo počas týždňa.

Pre-Workout

Teraz sú v móde rôzne pre-workout(nakopávače) drinky, ktoré nás majú pripraviť na tréning. Vyskúšal som niektoré z nich a príde mi to ako zbytočná vec a veľmi rýchlo som s tým aj prestal. Prišiel som k záveru, že ak sa dostanem do bodu, kedy budem aj pred bežným tréningom potrebovať nakopnúť nejakým drinkom, tak by som mal pravdepodobne zmeniť šport.

Prišiel som k záveru, že ak sa dostanem do bodu, kedy budem aj pred bežným tréningom potrebovať nakopnúť nejakým drinkom, tak by som mal pravdepodobne zmeniť šport.

Kĺbová výživa

Momentálne používam tekutú formu od Extrifitu s s višňovou príchuťou. Jednu odmerku dám do pol litra vody. Je jasné, že účinky podobných prípravkov nemôžeš nikdy objektívne zmerať, tak je možno fajn občas prestriedať značku a formu. Dobré skúsenosti mám aj s Colafitom vo forme “kostičiek”, ktorý môžeš dostať v každej lekárni.

Železo

Keď som bo mladší občas sa mi stávalo, že som mal v krvi málo železa. Pri jeho nedostatku som sa cítil unavený a pri ťažkých tréningoch akoby telo nestíhalo pumpovať krv do svalov. Neviem to presne popísať. Občas sa mi zatočila hlava atď. Aby som tomu predišiel tak preventívne užívam železo v rôznych dávkach. Buď keď je záťaže viac ako obvykle alebo len tak preventívne povedzme tri týždne každý deň odporúčanú dennú dávku a potom mesiac vôbec. 

Horčík, vápnik

Futbal je energeticky veľmi náročný šport a svalové kŕče sú veľmi bežné. Tým predídete konzumáciou magnézia(horčík). Šumivé tabletky účinkujú vraj rýchlejšie ako klasické tabletky. Dlhodobejšie majú vraj lepší účinok tabletky. Každopádne pri zvýšenej námahe netreba na tieto minerály zabúdať. 

Odporúčal by som však bez oohľadu na vek a šport, ktorý robíš: Aspoň 1-2 krát do roka zájdi na odber krvi, vďaka čomu zistíš, ktorých látok máš v tele dostatok a naopak čo ti možno chýba. Ušetríš si tým veľa času a môže ti to veľmi pomôcť na ceste k tvojim cieľom, nech už sú akékoľvek.

Ďakujem!

Od založenia blogu #dalsomto mala stránka takmer 30 000 návštev, na sociálnych sieťach má viac ako tisíc fanúšikov. Nechápem, ale teším sa 🙂 Ako poďakovanie som pripravil pre vás #dalsomto balíček, ktorý obsahuje originálnu kľúčenku made in Slovakia z kvalitného materiálu. Ďalej si tam nájdeš diár s logom, pretože ku každému cieľu vedú postupné kroky a práve tento diár ti pomôže v plánovaní. Tretia vec je prekvapenie. Kúpou týchto štýlových vecičiek samozrejme podporíš rast webu a značky #dalsomto. Balíčkov je len pár kusov a jeden môžeš mať za 14,99 eur. Napíš mi čím skôr správu na facebooku alebo insta @dalsomto, aby sa ušlo aj tebe!

„Nezáleží na tom odkiaľ pochádzaš. Nezáleží z akých sociálnych pomerov pochádzaš, čo si v živote prežil.

Možnosť zmeniť svoj život záleží len od toho či naozaj chceš.“

 

M.
 
 
 

Komentáre

Comments are closed.