Patrik Le Giang II.: „Zodpovednosť je u brankára prirodzená, no nemala by mu zviazať nohy.“

Share
Teším sa, že sme s LeGim dali dokopy aj pokračovanie úspešného článku o futbale a brankárskom tréningu. Gólmani sú často oddelení od mužstva a ich tréning je iný ako ten náš – hráčsky, vďaka čomu sa pozerajú na všetko z trochu inej perspektívy. Aj vďaka rozhovoru s Patrikom som si uvedomil viaceré veci, ktoré by ma predtým ani nenapadli. Pokračovanie rozhovoru: Patrik Le Giang: „Mnoho športovcov hľadá stále nejaké skratky, no takto to naozaj nefunguje.“

Dá sa považovať analýza svojho videa zo zápasu za individuálny tréning? Akí činnosti ako brankár sleduješ okrem samotných zákrokov?

Samozrejme a u mňa je to veľmi dôležitá súčasť tréningu a prípravy. Ešte v Karvinej s trénerom Braňom Rzeszotom sme mali videoanalýzu niekoľkokrát týždenne, vždy sme riešili môj výkon z posledného zápasu a pripravovali sa na ten ďalší. Sledovali sme svetových brankárov. Hlavne ich pohyby a postavenie v bráne počas rôznych herných situácií. Takisto sme sledovali hráčov súpera, útočníkov a ich prednosti. Veľmi mi to pomáhalo a posunulo to moju výkonnosť na vyšší level.

Niekedy má brankár dva famózne zákroky za zápas a je hviezda, inokedy chytí desať šancí a potom zaváha pri jednej šanci a ľudia ho hneď kriziujú. Podľa čoho si sám vyhodnotíš či si mal dobrý alebo zlý zápas?

Iker Casillas dalsomto futbal

Psychika športovca

V tomto ohľade je pre mňa dôležitá silná psychika, u brankára je hlava minimálne 80%. Svoje výkony si vyhodnocujem práve podľa princípov, ktoré ako brankár mám a úloh, ktoré od trénera dostanem. Či som dal do zápasu veci, na ktorých pracujeme a či sa kontinuálne zlepšujeme a posúvame vpred. Každý robíme chyby, no dôležité je, či nás tá chyba posunie a čo nás naučí. Pre mňa bol v tomto ohľade veľkým mentorom práve Braňo Rzeszoto, ktorý bol v príprave veľmi dôsledný a pri hodnotení výkonu mi vždy povedal otvorene svoj názor. Keď bolo treba, šplechol mi do tváre to, čo mal na srdci a to mi vždy pomohlo. Konštruktívna kritika môže byť takisto veľmi nápomocná. Vedel tiež pochváliť a vycítiť kedy a čo povedať.
Branislav Rsezoto dalsomto futbal

Branislav Rzeszoto – MFK Karviná

Ako udržuješ koncentráciu po celých 90 minút, keď sa niekedy aj 5 minút nedostaneš do hry? Ešte za pôsobenia v Žiline som dva roky spolupracoval s mentálnym coachom, ktorý ma toho veľa naučil. Sú to drobné veci, ktoré si človek ani hráči na ihrisku nevšimnú. No je to vnútorná práca, prebiehajúci rozhovor v hlave sám so sebou, naučiť sa byť v danom momente. Niekedy prvá pokazená prihrávka alebo zákrok rozhodla o mojom ďalšom výkone. Pritom zápas má 90 minút a keď pokazíš prvú prihrávku v 1.minúte, stále je osemdesiatdeväť minút o čo hrať. Pohľad smerom dopredu a zabudnúť na to, čo sa stalo pred 5 sekundami. A ideš ďalej. Aj tí najlepší na svete predsa urobia chybu. Zvlášť u nás brankárov, keď je hra na opačnej strane ihriska, nám v hlave behá milión myšlienok. Mne veľmi pomáha, že celý zápas rozprávam a usmerňujem spoluhráčov, tým sa udržiavam v koncentrácii. Keď z nej náhodou vypadnem, okamžite začnem počítať prihrávky alebo každý dotyk s loptou a zároveň sa sústredím na svoj dych. A bum – som späť v hre! Za brankárom už nič nie je, Ak spraví chybu, je to takmer istý gól. Ako sa vyrovnávaš s tlakom a zodpovednosťou?
Chyby patria k futbalu, kľúčová je reakcia. Zodpovednosť je u brankára prirodzená, no nemala by mu zviazať nohy. Ja osobne mám rád zodpovednosť, no cez to všeko, futbal je stále “len” hra a ak sa niečo nepodarí, aj zajtra znovu vyjde slnko a ja budem pokračovať ďalej na svojej ceste.

Chyby patria k futbalu, kľúčová je reakcia.

Gianluigi Buffon dalsomto futbal Čo ti pomáha pred majstrovskými zápasmi sa dostať do pohody? Moja príprava na zápas začína už deň pred, resp večer pri zaspávaní. Je to vizualizácia zápasu, predstavujem si čo najlepší a najreálnejší obraz zajtrajšieho zápasu a svojho výkonu. V deň D to už je predzápasvá rutina. Ľahká rozcvička, dobrá strava, poobede si dám krátky (20-30minútový spánok), neskôr si pripravím svoju “nepriestrelnú” powercoffee. Hudba samozrejme nesmie chýbať. Mám svoj playlist pesničiek, ktoré ma správne naladia. Tesne po príprave sa už s nikým nerozprávam, dám slúchadlá do uší a idem sa rozcvičiť. Vyrolkujem sa a zhruba 50min pred výkopom idem von na rozcvičku. Aký dôležitý je proces regenerácie pri zvýšenej záťaži v podobe individuálneho tréningu? Pri zvýšenej záťaži by sa malo dbať na proces regenerácie ešte viac, ale ako som už spomínal, sú to spojené nádoby. Hráči sa musia vzdelávať, naučiť sa počúvať a hlavne poslúchať svoje telo a takisto komunikovať s ľuďmi, ktorí sú v danej oblasti ozajstnými odborníkmi.

Patrik Le Giang regeneracia dalsomto futbal

Kryokomora. Terapia chladom

Aká forma rege najviac pomáha tebe? Najviac mi vyhovuje chlad, či už studená voda alebo kryoterapia. V podstate každé ráno začínam ľadovou sprchou, čo mi prirodzene vycibrilo moju imunitu. Už viac než 4 roky som do seba nedal žiadnu tabletku ani prášok, no je to prirodzene aj posunutým prahom bolesti. Mám rád aj klasickú fínsku saunu, ktorú pravidelne využívam. Medzi jednu z najdôležitejších foriem regenerácie radím spánok, v ktorom opäť nezáleží na kvantite, ale na kvalite. Niekedy stačí aj 6 hodín kvalitného spánku a človek sa cíti oveľa lepšie ako keď prespí 9-10 hodín a cíti sa rozbitý. Na kvalitu a účinky spánku pre telo nedám dopustiť. Patrik Le Giang futbal trening K forme regenerácie takisto patrí strečing, roller a tiež lymfatické recovery nohavice. Po zápasoch a vyššej záťaži mi pomáha ľahký 30 minútový beh, ktorý tiež pomáha naštartovať regeneračné procesy. Veľmi dôležitým aspektom je aj strava, ktorá môže regeneráciu veľmi ovplyvniť tak v pozitívnom, ako aj v negatívnom smere.
lymfodrenazne recovery nohavice dalsomto patrik Le Giang

Patrik v nohaviciach @regenerujem

V predchádzajúcom článku som načrtol, že buď môže hráč pracovať na “univerzálnych”činnostiach, ktoré majú využitie na všetkých pozíciach (rýchle nohy, prihrávka, prebratie lopty, zmena smeru…) alebo na “špeciálnych” – špecifické pre každú pozíciu (stopér – hlavičkovanie, súboje…brankár – centrované lopty, streľba….útočník – zakončenie, hra chrbtom k bráne…) Ktoré sú kľúčové činnosti pre brankára? Fyzické a herné? Pre brankára je podľa mňa najdôležitejšia hlava a psychika na ktorej treba takisto pracovať. Čo sa týka fyzického tréningu a zručností, tak je to určite rýchlosť, dynamika, koordinácia, odrazové schopnosti, funkčná sila a v neposlednom rade práca nohami. Mal som šťastie, že mám výborné fyzické základy, moje telo je odolné a silné. Postavené to mám na funkčnej sile, z čoho prirodzene pramení dynamika a rýchlosť. V tom mi pomáhali väčšinou komplexné cvičenia s vlastnou hmotnosťou a neskôr aj s činkami. Odkedy spolupracujem s Matejom, tak veľmi dbáme na techniku a potom sa prirodzene pridávajú aj vyššie hmotnosti. V prípravnm období si môžeme dovoliť ísť viac do objemu, počas sezóny už skôr dolaďovanie a udržiavanie sa v top forme. Na odrazové schopnosti sú dôležité silné dolné končatiny, u mňa asi najsilnejšia partia môjho tela. Je dôležité dávať pozor na disbalancie a správny pomer medzi kvadricepsom a hamstringom. Na zlepšenie odrazových schopností sú výborné plyometrické cvičenia, dynamické výskoky.

Herné zručnosti futbalového brankára

Pri centrovaných loptách je najdôležitejšie postavenie. V tomto mi veľmi pomohol práve Braňo Rzeszoto, s ktorým sme na tom detailne pracovali veľmi dlhú dobu. Tiež mi dodal aj zdravé sebavedomie, aby som sa nebál stáť vyššie. V praxi mi to pomohlo stiahnuť niektoré centre, ktoré by som za iných okolností nikdy nemal alebo by som do nich ani nešiel. Ná prácu nohami sa dnes u brankárov kladie čoraz väčší dôraz, vidíme to pri najlepších tímoch, ktoré chcú hrať moderný futbal. Či už Barcelona s Ter Stegenom, Man City s Edersonom alebo Liverpool s Allisonom Beckerom v bráne predvádzajú krásny futbal. Aj keď som odmalička počúval, že mám veľkú výhodu a výbornú kopaciu techniku, v tomto vidím ešte rezervy a stále je na čom pracovať. Práve spomínaní svetoví brankári sú pre mňa inšpiráciou.

Martin Dubravka futbal trening dalsomto

S Martinom Dúbravkom na návšteve v Newcastli

Čítanie hry

Asi najdôležitejším faktorom je schopnosť čítania situácie v hre, predvídania a anticipácie pohybu hráčov. Keď ide do tuhého a ja nestojím na správnom mieste tak môžem mať výskok ako svetový rekordér loptu budem loviť aj tak zo siete. Naopak ak stojím na správnom mieste obrazne povedané stačí mi aj menšia úroveň fyzických schopností na to aby som loptu chytil. Z analýzou môjho postavenia a jeho zlepšovaním mi pomáhal práve tréner Rzeszoto. Samozrejme musíš mať sebadôveru v tom čo ideš robiť atď…

Názor Mateja Halaja, Patrikovho osobného trénera Čo sa týka fyzickej stránky najdôležitejšie je pre brankára aby bol čo možno najrýchlejši a vedel sa poriadne odraziť. Predpokladom toho je vysoká úroveň silových schopností. Nemyslím tým, že by mal brankár vyzerať ako kulturista ale to, že máte 80 kg neznamená, že nemôžete drepnúť cez 150 kg. Je to však obšírna téma, ktorá sa nedá vysvetliť v jednom odstavci. Ďalej sú veľmi dôležité koordinačné schopnosti ako reakčná rýchlosť a priestorová orientácia. Spomínané schopnosti sa dajú cieleným tréningom a správnym drillom zlepšovať. Pozitívne je že ich vieme dokonca testami odmerať a teda môžem analyzovať či tréningom zvyšujem tieto parametre alebo nie a či ide forma alebo musíme ubrať z objemu. Patrik le giang futbal trening motivacia dalsomto

Ako si reagoval na situácie, keď si vypadol zo zostavy?

Pre žiadneho hráča nie je príjemné, keď sedí na lavičke. U brankára je to ešte špecifickejšie, pretože chytať môže len jeden. Niekedy to ťažko ovplyvniť. Tréner sa môže rozhodnúť dať mužstvu nový impulz práve zmenou brankára, niekedy príde zranenie, inokedy pokles formy. Vždy záleží od situácie, no najdôležitejšie je zostať pokorný, vždy podporovať tím a hlavne neprestať pracovať. Patrik Le Giang dalsomto futbal trening Čo ti pomáhalo ostať fyzicky, ale hlavne psychicky fit? Práve viera v seba samého a vytrvalá práca. Psychicky byť v pohode mi pomáhajú prechádzky v prírode, veľmi rád čítam a patrí to k mojim každodenným činnostiam, takisto správni ľudia okolo mňa. Som vďačný, že ich v živote mám. Zo zostavy som vypadol na konci minulej sezóny, keď sme s Karvinou zachraňovali ligu. Hrali sme posledné dva zápasy a tréner sa rozhodol dať mužstvu nový impulz. Presne tak mi to aj vysvetlil, nebolo to o mojej výkonnosti. Klamal by som, keby som povedal, že mi to bolo jedno. Najdôležitejšie však bolo, aby sme ligu v Karvinej zachránili a to sa nám nakoniec aj podarilo. Bola to jedna z najkrajších sezón, ktoré som zatiaľ v mojej kariére prežil.


Obľúbené filmy
 
Život je krásny, Pošli to dál, Gladiátor, Forrest Gump.
 
Knihy, ktoré máš rád
 
Robin Sharma – Mních ktorý predal svoje Ferrari
Viktor E. Frankl – Hľadanie zmyslu života
Eckhart Tolle – Moc prítomného okamihu
Stephen R. Covey – 7 návykov skutočne efektívnych ľudí
 
Osoby, ktoré ťa inšpirujú
 
Cristiano Ronaldo, Martin Dúbravka – on veľmi ovplyvnil to, kým som dnes, nie len ako brankár ale aj človek, čo sa týka osobnostného rozvoja tak určite Jay Shetty a Tony Robbins.
 
Tri veci, bez ktorých si nevieš predstaviť deň
 
Vďačnosť, úsmev, káva.
Patrik le giang futbal trening motivacia dalsomto

Ak bol pre teba článok hodnotný, zdieľaj ho prosím na sociálnych sieťach. Ďakujem-e.

 
Podsty 

Komentáre

Comments are closed.